Sunday, October 19, 2008

MEMBAYANGKAN YANG TIDAK TERBAYANG


“membayangkan yang tidak terbayang”, kita perlu imagine untuk menolang kita melangkah untuk mencapai semua janji yang Tuhan berikan kepada kita. Nuh belum pernah mengetauhi seperti apa Bahtera itu, tanpa kemampuan untuk membayangkannya, dia tidak pernah mampu membangunnya.

Dunia pada era globalisasi ini terdapat pelbagai alat canggih, modern, dan sebagainya..

Dengan wujudnya modenasi di dunia kita.. wujudlah ke sombongan dan keegohan di setiap individu atau pun Negara tersebut..

Tetapi pernahkah kita fakir tentang sesuatu yang tidak perna difikir oleh pencipta-pencipta yang bergitu popular di serata dunia? Contohnya, mencipta suatu alat yang boleh membawa seseorang ke suatu tempat yang berlainan.. dan sebagainya…

Adakah ia pernah wujud dalam Fikiran kita?

Dalam perjanjian lama sendiri telah membuktikan bahawa mimpi kita adalah salah satu yang amat penting dalam hidup kita. Dalam buku KEJADIAN 15 mengatakan seperti ini Abram dah bergitu tua dan keluarganya tidak mempunyai anak dan keluarga itu memerlukan seorang anak, tetapi pada masa itu mungkin masa Abram menerima anaknya mungkin belum sampai.. ketika itu Tuhan berasa simpati terhadap Abram dan Tuhan memberinya suatu mimpi, dimana Tuhan membawa Abram keluar dari rumahnya dan memberitahu Abram untuk melihat bintang di langit dan Tuhan menyeru Abram untuk mengira bintang. Selepas sahaja Abram telah mengiranya lalu Tuhan bersabda “ itulah anak mu”,

Denag Mimpi tersebut. Abram telah mempunyai begitu ramai anak. Lalu Abram menjadi Ketua bagi genarasi itu.. LUAR BIASA!! Tuhan kita..

Walau bagaimana pun, kita selalu mengatakan kita TAKUT sebab Tuhan kita menabur di tempat yang tidak patut dan menuai di tempat yang tidak patut di tuai.. ini di sebab kan oleh sejarah kita yang menghancurkan mimpi-mimpi kita di mana yang dimimpi oleh Tuhan… BECOUSE of our Pass tidak menerima mimpi tersebut..

Seperti Yesus membuktikan bahawa di setiap orang di dalam dunia Di beri Benih yang Bergitu berpotensi tinggi. Tetapi di atas sebab OUR PASS benih yang baik itu tidak bertumbuh, ataupun ia tumbuh tetapi tidak akan menjadi tumbuhan yang bergitu Subur.

Maksudnya ini, jaka hati kita yang bergitu keras, banyak batu yang menghalang benih itu, maka itu la menyebah kan kita tidak dapat menerima mimpi-mimpi yang indah itu.. so pada saat membaca Blog saya, saya berdoa agar batu-batu yang wujud dalam tanah mu akan di buang malah tanah yang keras akan di pajak agar menjadi licak dan benih itu dapat ditanam dengan bergitu subur.maksudnya ini, hati kita diibaratkan sebagai tanah, jika ia bergitu keras maka benih atau pun Mimpi kita tidak akan menjadi kenyataan, ataupun jika hati kita mempunyai luka yang diibaratkan sebagai batu maka tidak lah bijh benih itu akan menjadi subur….

2 comments:

Kees De Roode said...

Father Miguel, nice post :)
I agree that we have to imagine And learn how to let go.
Thx.

miguella86 said...

that what faith is... to believe beyond ur own rationalism...
so how ur spm going bro.. still manipulating faith, or u work togather with faith..
anyway gud luc.. if in russian they said "udachi"