Monday, October 20, 2008

PANAS,Lembab, dan Tekanan.

Bagaimana sebuah benih harus diperhadapkan kepada Panas,Lembab,dan Tekanan. Untuk dapat bertumbuh..

Sebelum saya menceritakan atau memberi testimony saya. Saya mengajak saudara/ saudari membuka alkitab mu,
kejadian 37.. Adapun Yakub, ia diam di negeri penumpangan ayahnya, yakni di tanah Kanaan. Inilah riwayat keturunan Yakub. Yusuf, tatkala berumur tujuh belas tahun--jadi masih muda (ada yang muda yang membaca Blog saya? SAYA YANG PALING MUDA!!kalau kamu tdak berani mengaku anda muda maka saudara/saudari menganggap kamu DAH TUA.. kita boleh anggap kita ini muda walau berapa pun usia kita..AMEN!!)
--biasa menggembalakan kambing domba (ada yang mengembala kambing domba kamu yang membaca blog saya ?),
bersama-sama dengan saudara-saudaranya, anak-anak Bilha dan Zilpa, kedua isteri ayahnya. Dan Yusuf menyampaikan kepada ayahnya kabar tentang kejahatan saudara-saudaranyaIsrael lebih mengasihi Yusuf dari semua anaknya yang lain, sebab Yusuf itulah anaknya yang lahir pada masa tuanya; dan ia menyuruh membuat jubah yang maha indah bagi dia. Setelah dilihat oleh saudara-saudaranya, bahwa ayahnya lebih mengasihi Yusuf dari semua saudaranya, maka bencilah mereka itu kepadanya dan tidak mau menyapanya dengan ramah. Pada suatu kali bermimpilah Yusuf, lalu mimpinya itu diceritakannya kepada saudara-saudaranya; sebab itulah mereka lebih benci lagi kepadanya.

Pada blog ini, saya ingin mengajar saudara/saudari dari kehidupan Yusuf dan pada blog2 yang akan dating kita akan mempelajari tentang Yusup. Sebeb diri saya sendiri telah banyak belajar dari Yusuf.

Yusuf dikatakan oleh alkitab, pada waktu dia masi muda Tuhan memberikan dia mimpi. Tetapi apa yang kita tahu dari kejadian, setelah dia diberi mimpi kehidupannya bukan makin senang, malah menjadi lebih susah. Pelik kan? Hidup nya sepatut menjadi mudah sebab dia di beri mimpi yang besar oleh Tuhan, tetapi lain yang jadi dalam kehidupannya. Dia lebih di benci. Kalau saudara membaca dari dia di beri mimpi, hidupnya bukan kelihatan bertambah baik, tetapi bertambah buruk. Dari anak yang di kasihi, mendapat baju yang khas (baju khas) juba yang bagus. Alkitab berkata dia makin dibenci oleh saudaranya dan dia di tangkap dan di lempar ke semur (kamu tahu ceritanya?) dia mahu dibunuh. Kemudian salah seorang kakaknya mengatakan Jangan, buat apa dibunuh, dijual saja. (siapa yang pernah dijual oleh ahli keluarga kamu, perna dikhinati oleh saudara sendiri seturuk Yusuf? Kamu lebih beruntung dari Yusuf) Yusuf di khianati oleh saudara sendirinya. Setelah Yusuf dijual, dia menjadi orang gaji (bahasa Indonesia is BUDAK) kepada rumah tangga orang lain. Dia di perjual beli kan, dan dia di katakana berkerja dengan keluarga yang kaya di negeri asing, nama nya Potifar, Yusuf baru berkerja tidak berapa lama, isteri Potifar ada hati denga yusuf. (INDONESEA: isteri potefar berasa senang sama Yusuf) Sebab Yusuf gagah orang nya. Lalu yusuf digoda oleh oleh isteri Potefar. Tetapi Yusuf menolah. Alkitab berkata Yusuf kemudian di fitnah oleh isteri Potefar lalu yusuf di tangkap dan dimasukkan ke penjara.
(saudara, kalau kamu mendapat mimpi dari tuhan pelik kan? Hidup saudara bukan menjadi lebih baik, malah menjadi lebih teruk.) di penjara Yusuf bertahan, berjuang, menolong orang dalam penjara malah dia masi dilupakan.

Pada kali ini saudara membaca blog saya ada lah sambungan blog yang sebelum ini. Pada kali ini, saya memberi tajuk PANAS, LEMBAB, TEKANAN saya menulis tajuk ini kerana ada sesuatu yang patut dipelajari oleh saudara/saudari sekalian, mungkin selepas saudara membaca blog saya yang berjudul MIMPI Tetapi saudara tidak perna tahu bagaimana untuk mengerjakannya. Malah itu menyebabkan hidup saudara tidak menjadi lebih baik, maka lebih susah. Dan kita bertanya, di mana janji-janji mu TUHAN??untuk mimpi yang TUHAN taruh di dalam hati saudara yang boleh bertumbuh, kita akan diperhadapkan kepada PANAS.untuk benih yang boleh bertumbuh, saat benih sudah ditanamkan dalam tanah ia harusla di panaskan, dan kena tekanan. Alkitab berkata orang benar akan bertumbuh seperti pohon kurma. Tahu ka saudara, bahawa pohon kurma di tekan dari atas agar dia tidak tumbuh ke atas tetapi dia tumbuh ke bawah, sehinggalah akarnya menjumpai mata air, dan dia akan minum dari sumber mata air itu, kemudian dia akan bertumbuh denag sebur sekali. Setelah dia kuat tekanan yang ada di atas tidak akan dapat untuk menahan dia…saya selalu katakana. Kepada rakan-rakan saya di sekolah, bahawa jika kita adalah benih yang baik, benih yang berpotensi tinggi, janagn lah kita takut untuk diperhadapkan oleh panas, dan jangan takut diperhadapkan oleh tekanan. Sebab panas dan tekanan akan membuat kita berkembang, seperti POP CORN. Pop corn, jagung itu diperhadapkan oleh panas dan tekanan, jaka panas dan tekanan itu kurang maka popcorn itu tdak akanmengembang malah menjadi keras, tetapi jika panas, tekanan sahaja tidak cukp, ia perlu kelembapan, dia perlu air supaya ia tidak menjadi hangus. Ada banyak orang menghadai tekanan dalam hidup, dan diperhadapkan kepada panas dalam kehidupan. Mereka ingin berkembang, tetapi mereka kehabisan air di dalam kehidupan mereka. Akibat nya mereka hangus! Kita perlu kombinasi yang seimbang di antara PANAS, LEMBAB, DAN TEKANAN di dalam diri kita supaya kita dapat bertumbuh.
Alkitab mencatat kelembapan atau embun di pagi hari seperti kehadiran Tuhan yang ada dalam kehidupan kita. Saya masi ingat semasa Yesus berbicara dengan Perempuan samaria di pingkir perigi (semur) Yesus berbilang bergini. Kalau kamu minum air ini kamu akan haus lagi tetapi kalau engkau minum dari air yang di beri dari Saya, kamu tidak akan haus lagi. Kalau saudara ingin mimpi mu bertumbuh menjadi sesuatu yang besar, kalau saudara mahu benih dalam hidup mu menjadi pohon yang besar sehingga banyak burung dapat bersarang dan berlindung di bawahnya. Saudara tidak dapat mengatakan tidak kecuali saudara berani di perhadapkan oleh panasnya, tekanannya,kelembapannya.

Dalam perkawinan, jika saudara tidak tahan diperhadapkan oleh panas, kita akan membawa diri dari pasanagn kita, alkitab berkata Amsal 27:17 besi menajam kan besi, manusia menajam kan sesamanya. ( AMEN!?) kalau kita menggosok tangan kita secara atas kebawah dan bawah keatas, apa kan akan muncul? Yang muncul adalah panas. Tetapi jika kita tidak tahan dengan kepanasan tersebut lalu kita menjarakkan tangan kita. Dan membuat perkara yang sama.. maka panas itu tdak akan wujud… Cuma panas yang dapat membuat kita tajam semasa kita bergesekan. Dalam pernikahan kamu, suami atau pun isteri inag la ini baij-baik kalau kamu tidak tahan panas, lalu mundur, pernikahan mu tidak akan menjadi tajam. Mana ada penikahan yang tidak ada gesekan? Kalau kamu tidak tahan dengan gesekan maka pernikahan atau perkawinan kamu tidak akan menjadi tajam

Di gereja ada geseran? Di perkerjaan ada gesekan? Di kota ada gesekan? Semua ada.
DI TEMPAT PARKING ADA GESEKAN? ADA!!!!kalau saudara tidak tahan gesekan ini akan berlaku, parking baru sahaja diambil oleh orang lain, lalu kita menjerit-jerit (hah!!!! Kamu ambil parking saya) kerana saudara tidak dapat menahan panas. (AMEN!!!) panas perludatang dalam hidup manusia untuk membentuk kita. Samajuga seperti tekanan.

YUSUF sejak waktu muda nya. Dia di perhadapkan dengan panas, tekanan. Tapi semakin panas itu datang, semakin tekanan itu datang, semakin dia menjadi peribadi yang Tuhan ingin kan. Dia tidak takut masuk penjara, dia tidak takut mengalami masaalah, dia tidak takut dikhianati oleh saudaranya. Bahkan alkitab berkata semakin susah dan semakin sulit kehidupannya.. agar Tuhan menaru mimpi dalam kehidupan mu, dalam kerja mu, sekolah mu, dan feature kamu.. ada orang yang tidak pernah mempercayai Tuhan? Ya salah seorang yang tidak mempercayai tuhan ialah saya Miguel.. tsaya tidak perna mempunyai mimpi seperti ini. Untuk menulis khabar-khabar baik untuk kamu semua. Tetapi pada 5 tahun yang lalu Tuhan telah menaru mimpi dalam hidup saya. To tell the great news of His.. GOD tell me 1 day. I will bring you to tell the nation. Dan memberkati banyak orang. Tuhan yang menaru mimpi itu, dia yang menanam benih itu ke hati saya. Apa yang saya kata kan pada ketika ini bukan dari kepintaran saya sendiri tetapi Tuhan yang menaru Mimpi itu. Mimpi dari Tuhan dapat mengubah hidup kamu. Tetapi hidup saudara tidak akan menjadi lebih muda. BERANI KAH KITA MENJAWAB TUHAN. Adakah kamu takut masuk ke penjara>? Berani kah kita Dipakai oleh Tuhan?? Pada sesiapa yang membaca blog ini.. BERANI KAH KAMU DIPAKAI OLAH TUHAN. Berani kah kamu di pakai oleh Tuhan untuk menjadi TUBUH di Negara mu mahu pun di negeri mu. JANGAN BIARKAN MIMPI YANG DI TANAM KAN DI HIDUP MU TIDAK BERTUMBUH.

1 comment:

Kees De Roode said...

Wow, the post is really PANAS! It has relight my fire. Btw now u sound like a chef. Now i know how 2 make popcorn hehe...